Katedra pod wezwaniem św. Mikołaja w Bielsku-Białej to bardzo charakterystyczny budynek z wieżą przypominającą włoskie kampanile. Kościół ma XV-wieczne pochodzenie, ale z powodu przebudowy z początku XX wieku trudno w nim znaleźć typowo gotyckie elementy. We wnętrzu można się doszukać wielu stylów. Ciekawa jest również historia kościoła. Kilkakrotnie trawił go pożar, zamieniono go na zbór luterański, był również rabowany przez węgierskich żołnierzy. W 1992 roku kościół św. Mikołaja podniesiono do rangi katedry diecezji bielsko-żywieckiej.
Efektowna fasada kościoła jest dziełem wiedeńskiego architekta, Leopolda Bauera, ucznia słynnego Otto Wagnera. Stworzył on klasycznie neoromański portal główny. Nad nim wznosi się wysoka na 61 metrów wieża, nawiązująca do włoskich kampanili (wolno stojących dzwonnic). W ołtarzu głównym znajduje się tryptyk z obrazem św. Mikołaja, ratującego rozbitków na morzu. Okna zdobią XIX- i XX-wieczne witraże. Nad chórem znajdują się pięćdziesięciojednogłosowe organy z 1920 roku.
English version:
The Cathedral of St. Nicholas in Bielsko-Biała is a very characteristic building with a tower reminiscent of Italian campaniles. The church has 15th-century origins, but due to the reconstruction at the beginning of the 20th century, it is difficult to find typical Gothic elements in it. Many styles can be found in the interior. The history of the church is also interesting. It was destroyed by fire several times, it was converted into a Lutheran church, and it was also robbed by Hungarian soldiers. In 1992, St. Nicholas’ Church was raised to the rank of cathedral of the Bielsko-Żywiec diocese. The church’s impressive façade is the work of the Viennese architect, Leopold Bauer, a student of the famous Otto Wagner. He created the classically neo-Romanesque main portal. Above it rises a 61-meter-high tower, referring to Italian campaniles (freestanding bell towers). The main altar contains a triptych with a painting of St. Nicholas rescuing castaways at sea. The windows are decorated with 19th and 20th century stained glass. Above the choir is a fifty-one-voice organ from 1920.